Zdrowe słodkości – już w zasięgu!

Upodobanie  do  słodkiego  smaku  kształtujemy  od  najwcześniejszego dzieciństwa. W diecie dzieci pojawiają się różne słodkie pokarmy, które najczęściej są takie ze względu na zawartość w nich białego cukru. Im więcej słodyczy w diecie, tym próg odczuwania słodkich bodźców jest wyższy. Dziecko może zostać uzależnione od cukru, a to prowadzi do przeróżnych problemów zdrowotnych. Zdecydowanie lepiej kształtować w dziecku radość z naturalnego słodkiego smaku, jaki oferuje cała gama słodkich świeżych owoców, słodkich  warzyw,  suszonych  owoców  i  soków  owocowych.  Słodki  zdrowy deser przynosi satysfakcję o tyle większą, że połączoną ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Owoce  najlepsze  dla  dzieci.  W  diecie  dziecka  nie  powinno  zabraknąć  owoców.  W  zdrowym  odżywianiu  owoce  powinny  gościć  na stole  codziennie.  Należy  je  spożywać  do  posiłku  zawierającego  produkty  zbożowe,  takie
jak ziarna zbóż, kasze, ryż, makaron. Najlepiej nie łączyć ich z warzywami. Owoce to wspaniałe  źródło  witamin,  soli  mineralnych,  błonnika  i  przeróżnych  fitozwiązków,  które  chronią przed chorobami, podnoszą odporność i zapewniają  prawidłowy  wzrost  i  rozwój.  Dzieciom należy zapewnić w diecie przede wszystkim  owoce  krajowe,  takie  jak:  jabłka,  śliwki, gruszki,  owoce  jagodowe  (maliny,  truskawki, borówki,  porzeczki,  jeżyny).  Owoce,  szczególnie zimą, można spożywać w postaci konfitur  czy  marmolad,  które  najlepiej  przygotowywać bez użycia cukru. Trzeba je wytwarzać z owoców u szczytu ich dojrzałości – są wówczas naturalnie słodkie. Jeżeli tego wymagają, przed podaniem można je lekko osłodzić miodem lub syropem daktylowym, aby lepiej smakowały dziecku. Dzieci bardzo lubią owoce suszone i jest to doskonała alternatywa dla cukierków i innych niezdrowych słodyczy. Dlatego zamiast czekoladek lepiej częstować dzieci suszonymi jabłkami, śliwkami, gruszkami, morelami, rodzynkami, figami czy daktylami. Suszone owoce należy spożywać do posiłku lub zaraz po nim, aby nie dopuszczać do zaburzeń trawienia i wzdęć, tak  częstych  u  dzieci  podjadających  słodycze pomiędzy posiłkami.

Soki owocowe i warzywne są doskonałym uzupełnieniem zdrowej diety dziecka. Ważne, aby były  to  soki  bez  dodatku  cukru  czy  środków konserwujących  –  najlepsze  są  te  przygotowane w domu ze świeżych warzyw i owoców. Soki najlepiej podawać pół godziny do godziny przed posiłkiem. Jeżeli  dieta  dziecka  jest  zrównoważona  i  zawiera  wszystkie  potrzebne  składniki,  dziecko nie będzie domagać się słodyczy, szczególnie jeżeli będzie świadome, że są one dla niego niezdrowe. Aby kształtować w dzieciach zachowania  prozdrowotne,  niezbędny  jest  również właściwy przykład rodziców.

Opracowano na podstawie książek pt.: „Sposób na zdrowe życie” Agathy i Calvina Thrash i „Cukier? Nie! Dziękuję”
Franza Bindera i Josefa Wahlera.
[Fundacja Źródła Życia artykuł z kwartalnika Zdrowie z wyboru nr 17]

Na zdrowe słodkie desery zapraszamy na ZdrowieNaTalerzu.pl gdzie znajdziesz także zdrowe przepisy na słodycze :)

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

19 349 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.