Zdrowa suplementacja – czy można przedawkować?

Obecnie wielu ludzi stara się utrzymać swoje zdrowie, zażywając różnorodne preparaty witaminowe sprzedawane w aptece bez recepty. Jednak w wielu przypadkach stosowane są one w zbyt dużych dawkach, co może okazać się niebezpieczne dla zdrowia. Wiele lat temu zostały już ustalone minimalne dawki, tzw. dzienne zapotrzebowanie (RDA), dla większości witamin i minerałów. Jednak nikt jeszcze nie ustalił bezpiecznej górnej granicy dawkowania, jak gdyby witaminy i minerały należało traktować bardziej jak żywność, aniżeli jak leki.  dr n. med. Hans Diehl

Jakie mogą być następstwa przedawkowania mikroelementów?
Jednym z niebezpieczeństw jest wzrastające przekonanie, że suplementacja może być stosowana, aby zapobiegać tak poważnym chorobom jak nowotwory, choroby serca czy osteoporoza. Suplementacja w dużych dawkach pojedynczego
mikroelementu nie jest w stanie zapobiec jakiejkolwiek poważnej przewlekłej chorobie i jeszcze dodatkowo może wpłynąć hamująco na absorpcję innych substancji odżywczych. Przykładowo: zbyt duża dawka stosowanego żelaza obniża wchłanianie cynku, z kolei zbyt duża dawka cynku obniża absorpcję miedzi. Jest grupa witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Witaminy te spożyte w nadmiarze nie mogą być wydalone przez organizm. Każda ich nadwyżka magazynowana jest w tkance tłuszczowej. Dawka toksyczna witaminy A (20 x dawka normalna) powoduje silny ból głowy, suchość skóry, pękanie warg, bóle stawowe i wypadanie włosów. Kobiety w ciąży, zażywając duże dawki witaminy A, narażają swoje dziecko na duże niebezpieczeństwo. Kolejne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to witaminy D i E. W nadmiernych ilościach (3-5 razy większych niż zalecana dawka) witamina D uszkadza wewnętrzną ściankę naczyń tętniczych z możliwością inicjacji tworzenia się płytek miażdżycowych. Natomiast nadmierne dawki witaminy E powodują chroniczne uczucie przemęczenia. Witaminy rozpuszczalne w wodzie (B complex i witamina C) były długo uważane za nieszkodliwe, ponieważ organizm może wyeliminować ich nadmiar przez nerki. Zasada ta została jednak obalona, kiedy w 1983 roku wykazano, że nadmierne dawki witaminy B6 powodują zaburzenia pracy układu nerwowego. Poza tym nadwyżki witamin rozpuszczalnych w wodzie zawsze obciążają dodatkowo nerki. Wykazano też, że nadmiar witaminy C może u niektórych osób stymulować powstawanie kamieni nerkowych. Trzeba też pamiętać, że większość negatywnych efektów długotrwałego stosowania mikroelementów w dużych dawkach jest jeszcze nieznanych. Zawsze należy mieć na uwadze, że niekontrolowane ich spożywanie może być ryzykowne.

Jak bezpiecznie stosować mikroelementy?
Najwłaściwszym sposobem dostarczania organizmowi mikroelementów jest spożywanie ich wraz z pokarmem. Naturalna żywność jest wystarczająco bogata w witaminy i sole mineralne. Dostarcza ona mikroelementów w odpowiednich ilościach i formach. Kiedy izolujemy substancje odżywcze z pokarmu, koncentrujemy je i dopiero w takiej postaci spożywamy, zdążamy do zaburzenia naturalnej równowagi w organizmie. Są jednak tacy, którzy potrzebują suplementacji. Uczeni uważają za zupełnie bezpieczne przyjmowanie jednej tabletki zawierającej mikroelementy w ilościach zabezpieczających dobowe zapotrzebowanie. Suplementacja w rozsądnych dawkach jest pomocna w sytuacjach niedoboru witamin w organizmie.

Czy dodatkowe witaminy nie pomagają nam w walce ze stresem i nie dodają nam energii i wigoru?
Mikroelementy nie działają w magiczny sposób. Ich nadmiar nie może przyspieszyć procesów biologicznych w organizmie, podobnie jak bak napełniony po brzegi paliwem nie spowoduje szybszej jazdy samochodu, ponad możliwości silnika. Energia pochodzi z węglowodanów występujących w ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych, ziemniakach, a nie z witamin czy soli mineralnych. Potrzebujemy mikoelementów, aby organizm prawidłowo funkcjonował i był zdrowy, ale potrzebujemy ich w niewielkich dawkach. Pamiętajmy o tym i nie zażywajmy w ciągu jednego dnia ich miesięcznej dawki, połykając kolorowe drażetki jedną po drugiej – jak zwykłe cukierki.

[Fundacja Źródła Życia artykuł z kwartalnika Zdrowie z wyboru nr 25]

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

22 406 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.