Wegetariańskie dzieci!

lek. med. Grażyna Kuczek

wegetariańskie dzieci
Wegetarianizm jest sposobem odżywiania, który przyjmuje coraz więcej osób. W tej sytuacji pojawia się bardzo ważne pytanie: czy jest to odżywianie, które zapewni dzieciom właściwy wzrost i rozwój? Lekarze często oburzają się na rodziców, którzy nie dają swoim dzieciom mięsa. Czy mają rację?
Wegetarianizm jest uznawany za zdrowszy styl życia, ponieważ osoby, które przestają jeść mięso, z reguły mniej chorują. I jest to prawdą nie tylko w odniesieniu do dorosłych, ale również do dzieci. Warunek jest tylko jeden: dieta wegetariańska musi być prawidłowo prowadzona. Kiedy więc decydujemy się na zmianę odżywiania, musimy nauczyć się, jak prowadzić nową kuchnię, aby była pełnowartościowa.

Tak wiele korzyści
Dieta  wegetariańska  jest  naturalnym  źródłem węglowodanów  –  głównego  składnika  energetycznego.  W  diecie  wegetariańskiej  zaleca się, aby stosować węglowodany nierafinowane, które są doskonałym źródłem energii dla wzrastającego  organizmu  dziecka  i  unikać  białego cukru. Takie postępowanie chroni przed próchnicą  zębów,  na  które  cierpi  97%  wszystkich dzieci w Polsce. Eliminacja białego cukru zapobiega też otyłości dziecięcej, cukrzycy i innym  chorobom  cywilizacyjnym,  które  często rozwijają się w wieku dorosłym jako efekt odżywiania w dzieciństwie i młodości. Dieta wegetariańska  bogata  jest  w  nienasycone  kwasy tłuszczowe, co sprzyja rozwojowi centralnego układu nerwowego i sprawności mózgu, chroni też przed rozwojem miażdżycy i powstawaniem chorób serca. Dieta wegetariańska składa się w dużym procencie z warzyw i owoców, a więc zawiera szereg witamin, soli mineralnych i  fitozwiązków,  które odgrywają  niezastąpioną  rolę  w  procesach  sterowania  przemianami metabolizmu komórkowego. Warunkują w ten sposób  właściwy  wzrost  i  rozwój  organizmu i chronią przed chorobami rozwojowymi. Dieta wegetariańska dostarcza błonnika pokarmowego, który jest niezbędny do prawidłowej pracy przewodu pokarmowego, chroni przed chorobami jelit i otyłością oraz zapaleniem wyrostka robaczkowego. Dieta wegetariańska działa alkalizująco,  zmniejszając  podatność  na  choroby  infekcyjne,  co  jest  szczególnie  cenione przez rodziców.

Jak odeprzeć zarzuty?
Podaż białka. Przez wiele lat ubiegłego stulecia produkty roślinne uważane były za mało wartościowe źródło białka, ponieważ uważano, że nie zawierają wszystkich niezbędnych aminokwasów.  Współczesne  badania  naukowe  dowiodły jednak, że pokarm wyłącznie roślinny może dostarczyć wszystkich egzogennych aminokwasów,  czyli pełnowartościowego  białka. Problem dotyczy tu głównie lizyny, metioniny i tryptofanu. Jeżeli w posiłku znajdują się dwa
(lub więcej) rodzaje produktów roślinnych zawierających  białko,  których  skład  aminokwasowy wzajemnie się uzupełnia, to uzyskujemy pełnowartościowe białko. Dzieje się tak wtedy, kiedy łączymy nasiona strączkowe z orzechami
lub z produktami zbożowymi.
Podaż  wapnia  i  żelaza.  Zróżnicowana  dieta roślinna  dostarcza  odpowiedniej  ilości  żelaza i wapnia i jeśli taka właśnie jest, niedobory w tym względzie nie są często obserwowane klinicznie. Pokarm musi zawierać produkty z pełnego ziarna, orzechy, różne nasiona strączkowe oraz warzywa głównie zielonolistne i czerwone buraczki. W profi laktyce niedoborów wapniowych należy unikać napojów typu cola, żywności sproszkowanej, napojów gazowanych oraz rafinowanego  cukru, nie  należy  też  przejadać się produktami o dużej zawartości białka.
Podaż witaminy B12. Niedobór witaminy B12 obserwowany jest bardzo rzadko. Dla ścisłych wegetarian źródłem witaminy B12 jest synteza bakteryjna  w  przewodzie  pokarmowym,  produkty komercyjne wzbogacone witaminą B12 oraz dodatkowa suplementacja. Dla lakto-ovo-wegetarian źródłem są również nabiał i jaja. U wegetarian  zaleca  się wykonywanie  okresowych badań morfologii ze zwróceniem szczególnej uwagi na wielkość czerwonych krwinek
(tzw. MCV), ponieważ w przypadku niedoboru tej witaminy krwinki są patologicznie duże i mało funkcjonalne. Można też wykonać badanie poziomu witaminy B12, co jest szczególnie zalecane u wegetarianek w ciąży.
Polska jest krajem, gdzie wegetarianizm nie jest zbyt popularny. Mięso zawsze było traktowane jako pokarm cenny i zdrowy i chociaż  naukowcy  stale  dostarczają  nowych faktów przemawiających na korzyść wegetarianizmu, tylko 3% naszego społeczeństwa to wegetarianie. W wielu krajach na świecie jest to wiodący i uznany nurt w odżywianiu
i nie budzi żadnych kontrowersji.

[Fundacja Źródła Życia artykuł z kwartalnika Zdrowie z wyboru nr 17]

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

20 349 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.