Czy śniadanie rzeczywiście jest najważniejsze?

W badaniach wykazano, że spożywanie śniadania jest bardzo ważne dla funkcjonowania całego organizmu w ciągu dnia. Powinno być ono pożywne i zdrowe; spożyte przed wyjściem do pracy lub szkoły. W przeciwnym razie narażamy się na mniejszą efektywność podejmowanych działań oraz spadek odporności. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Powinno być najbardziej pożywne i kaloryczne spośród wszystkich spożywanych posiłków, zgodnie ze znanym powiedzeniem: „Śniadanie zjedz jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak”.

Kiedy rano wyruszamy do swoich codziennych zajęć i obowiązków, potrzebny jest nam największy zapas energii, dlatego śniadanie powinno być najbardziej pożywnym posiłkiem. Powinno ono zawierać co najmniej 1/3 zapotrzebowania kalorycznego. Osoby spożywające dobre śniadania są bardziej wydajne w pracy, a dzieci w wieku szkolnym i studenci
mają lepszą zdolność koncentracji i zapamiętywania. Jeśli nie spożyjemy rano posiłku, zmuszamy organizm do oszczędnego gospodarowania energią. Niedostatecznie odżywiony centralny układ nerwowy gorzej funkcjonuje,
człowiek ma problemy z koncentracją, pracuje mniej efektywnie, ma słabszy refl eks. Osłabiony organizm jest też bardziej podatny na wszelkiego rodzaju infekcje.

Dlaczego nie mamy ochoty na śniadanie?
Zasadniczym powodem, dla którego nie mamy ochoty na ranny posiłek jest spożywanie późnej kolacji. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest ograniczenie wieczornego posiłku na rzecz dobrego śniadania.

Jeśli chcesz się odchudzić
Są osoby, które usiłują zrzucić parę kilogramów poprzez niespożywanie śniadania. Nie jest to najlepsza forma odchudzania. Śniadanie decyduje o kondycji w ciągu całego dnia, dlatego nie powinno być pomijane. Znacznie
korzystniejsze jest w tej sytuacji zrezygnowanie z kolacji. Żywieniowcy podkreślają, że najlepszym sposobem
na zachowanie szczupłej sylwetki jest racjonalne odżywianie, spożywanie 2–3 posiłków dziennie o tej samej porze, nie podjadanie, korzystanie z produktów pełnoziarnistych, wysokobłonnikowych potraw bogatych w warzywa i owoce.

Dobrze jest wpajać to dzieciom
Nawyk jadania śniadania najlepiej utrwalać od najmłodszych lat. Warto zaszczepić w dzieciach fakt, że wspólne spotkanie rodziny przy stole z rana to miły początek dnia. Kolorowy talerz i radosna atmosfera pomoże dziecku w wypracowaniu nawyku, który przetrwa do końca życia.

Lepsze myślenie, większa efektywność.
Badania pokazały, że osoby, które przed przystąpieniem do nauki zjadły śniadanie, miały lepsze wyniki w testach pamięci,
większą zdolność koncentracji, szybsze tempo przetwarzania informacji i szybszy czas reakcji. Śniadanie poprawiało samopoczucie i zwiększało motywację do działania.

[Fundacja Źródła Życia artykuł z kwartalnika Zdrowie z wyboru nr 27]

Tags: , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

19 349 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.